Historia modelu ESCORT firmy FORD

(źródło: www.fordescort.org)

 

 

MK1    08.1968 - 12.1974

 

   Produkcję modelu ESCORT firma FORD rozpczęła w 1967 roku w Anglii. Auto miało konwencjonalny na owe czasy napęd na koła tylne oraz manualną, czterobiegową skrzynię biegów. Początkowo auto produkowane było jako wersja dwu i czterodrzwiowa, z okrągłymi lub kwadratowymi kloszami przednich lamp.

 

Z czasem pojawiła się także wersja trzydrzwiowa oraz van.Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1100, 1300 i 1600 cm3. Do produkcji wszedł także model z silnikiem 950 cm3, ale należał do najrzadziej wybieranych spośród dostępnych modeli. Wszystkie silniki były silnikami benzynowymi. W latach 60’tych sporadycznie stosowano w autach rodzinnych silniki zasilane olejem napędowym.

 

 

Oczywiście zdarzały się u innych producentów limuzyny z napędem Diesla, jednak w eskorcie nie były one oferowane. Mała ich wydajność, duża hałaśliwość i brak popytu na oszczędzanie paliwa nie zachęcały producentów aut rodzinnych do ich stosowania.
Dla kierowców ceniących sportowy charakter auta przygotowano wersję RS2000, z dwulitrowym silnikiem, osiągającą prędkość maksymalną

175 km/godz.

Escort MK1 stał się przebojem na rynku europejskim i pod koniec lat 60-tych produkowany był poza Wielką Brytanią także w Niemczech. W ciągu 5-ciu lat sprzedanych zostało 2 155 301 jego egzemplarzy!


 

MK2    01.1975 - 09.1980

 

   W styczniu 1975 roku Escort poddany został liftingowi. Pojawienie się na rynku następcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jedynki nie było już tak wielkim wydarzeniem jak pojawienie się poprzednika, jednakże nadal cieszył się on niesłabnącym powodzeniem. Poza zmianami karoserii nie zostały zmienione ani silniki, ani budowa pozostałych mechanizmów. Definitywnie wycofano z oferty silnik o pojemności 950 cm3 ze względu na brak zainteresowania nim kupujących.

                       


 

MK3    10.1980 - 01.1986

 

Escort MK3 zszedł z taśmy produkcyjnej jesienią 1980 roku. W porównaniu z poprzednią wersją można już mówić o małej rewolucji niż o zmianach ewolucyjnych.
Wersja silników została poszerzona o nowoczesny silnik benzynowy 1400 cm3 i diesel o pojemności 1600 cm3. Najważniejszą jednak zmianą konstrukcyjną trzeciej generacji Escorta było przeniesienie napędu na przednią oś. W nadwoziu pojawiła się również nowość – wersja hatchback.

Escort stał się najlepiej sprzedającym się autem w europie (dotyczy lat 1982-1986). Do sukcesu tego przyczyniły się: nowoczesna sylwetka samochodu, duży wybór wersji silnikowych, świetne własności jezdne.


Dodatkowo w początkowym okresie produkcji MK3 (tj. 1980-1984) oferta Forda powiększyła się o kolejne, nowe modele: kabriolet, 1.6 litrowy model XR3 oraz topowy model 1.8 litrowy RS Turbo.

 


 

 

 

W roku 1983, pojawił się Escort o nadwoziu limuzyny (odpowiednik dzisiejszego sedana), nazwany Orion. Poza zmienioną tylną częścią nadwozia był on identyczny z Escortem hatchback, nie był jednak dostępny z silnikiem 1100 cm3.


 

kolejne wersje

 

MK4    01.1986 - 09.1990

Escort przeszedł kolejny lifting w roku 1986. Mk4 charakteryzował się bardziej opływowym kształtem maski. Zmiany były na tyle niewielkie, że MK4 był natychmiast rozpoznawalny jako następca poprzedniego modelu.

Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa.


 

MK5    10.1990 - 08.1992

 

W piątym pokoleniu Escorta nadwozie stało się nowocześniejsze - w roku 1991 wprowadzono nowość: wersję kombi (Escort Clipper).
Gama silników zwiększyła się o nowy 1800 cm3, 16 zaworowy motor stosowany w modelu w XR3i i 2000 cm3, 16 – zaworowy w modelu RS2000. Dodatkowo model XR3i można było nabyć także z silnikiem 2000 cm3, 16 zaworowym o mocy 150 KM.

 


Silniki benzynowe 1300, 1400 i 1600 cm3, jak i 1.8 litrowy diesel zostały przejęte ze starego modelu. W roku 1991 zaprezentowano również całkowicie nową rodzinę silników – ZETA.
Zmieniono natomiast wyposażenie auta. Dostępne stały się: wspomaganie kierownicy, okna sterowane elektrycznie, centralny zamek, poduszki powietrzne, układ ABS, a nawet klimatyzacja. Escort dzięki różnorodności dostępnego wyposażenia oraz szerokiej gamie silników nadal zajmował bardzo wysoką pozycję na rynku sprzedaży aut klasy średniej - niższej.
W roku 1991 Ford zaprezentował także nowy model Escorta - Cosworth . Do jego napędu użyto turbodoładowanego silnika o pojemności 2000 cm3. Ten 16 zaworowy silnik, przekazywał swą moc 220 KM na 4 koła i osiągał prędkość maksymalną 240 km/h. Cosworth produkowany był do roku 1996 i ogólnie sprzedany w ilości ponad 2500 sztuk.


 

MK6    09.1992 - 12.1994

 

W sierpniu 1992 przeprowadzono kolejną modernizację Escorta. Od tego czasu auto charakteryzowało się nowym kształtem pokrywy przedziału silnika zintegrowanej z owalnym wlotem powietrza.

Od października 1993 wszystkie modele Escorta wyposażane były w poduszkę powietrzną kierowcy a przednie fotele wyposażono w pasy bezpieczeństwa ze wstępnym napinaniem.

 

 

Zrezygnowano także z nazwy Orion, dla czterodrzwiowej wersji nadwozia i wszystkie modele od tego czasu noszą nazwę Escort. Pojawiły się także nowe silniki – turbodoładowane, wysokoprężne o mocy 70 lub 90 KM wyposażone w chłodnicę powietrza doładowującego (tzw. intercooler).

 

 

 

 


 

MK7    01.1995 - 09.2000

W styczniu 1995 nastąpiła duża modernizacja sylwetki samochodu. Nadwozie uległo zaokrągleniu, owalny wlot silnika został podzielony między zderzak i pokrywę przedziału silnika. Konstrukcja nadwozia została gruntownie wzmocniona, polepszając przez to bezpieczeństwo pasażerów. Całkowitej zmianie uległo również wnętrze auta, w którym królują owalne kształty.

W silniku 1400 cm3 o mocy 73 KM zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa a w silniku 1800 zastosowano nowy program sterowania kątem wyprzedzenia zapłonu zwiększając jego moc do 115 KM. Od roku 1996 wspomaganie układu kierowniczego oraz poduszka powietrzna kierowcy należą do wyposażenia standardowego.
W 1998 roku Ford ogłosił, że jego nowy model noszący nazwę Focus stanie się następcą modelu Escort.

 

W ten sposób definitywnie zapowiedziano, że Escorta nie będzie już modernizowany.
Z końcem roku 1998 zaprzestano produkcji Escorta z silnikami benzynowymi 1300, 1400, 1800 cm3. Od tego czasu aż do końca produkcji dostępne były jedynie silniki: benzynowy 1600 16V oraz diesel 1800 cm3.
 

 

Ostatni egzemplarz Escorta opuścił linię produkcyjną w Dagenham, Essex we wrześniu 2000 roku kończąc liczącą 33 lata erę jego produkcji.