Historia modelu ESCORT firmy FORD (źródło: www.fordescort.org)
|
MK1 08.1968 - 12.1974
Produkcję modelu ESCORT firma FORD rozpczęła w 1967 roku w Anglii. Auto miało konwencjonalny na owe czasy napęd na koła tylne oraz manualną, czterobiegową skrzynię biegów. Początkowo auto produkowane było jako wersja dwu i czterodrzwiowa, z okrągłymi lub kwadratowymi kloszami przednich lamp.
Oczywiście zdarzały się u
innych producentów limuzyny z napędem Diesla, jednak w eskorcie nie były one
oferowane. Mała ich wydajność, duża hałaśliwość i brak popytu na oszczędzanie
paliwa nie zachęcały producentów aut rodzinnych do ich stosowania. 175 km/godz. Escort MK1 stał się przebojem na rynku europejskim i pod koniec lat 60-tych produkowany był poza Wielką Brytanią także w Niemczech. W ciągu 5-ciu lat sprzedanych zostało 2 155 301 jego egzemplarzy!
|
MK2 01.1975 - 09.1980
W styczniu 1975 roku Escort
poddany został liftingowi. Pojawienie się na rynku następcy
jedynki nie było już tak wielkim wydarzeniem jak pojawienie się poprzednika, jednakże nadal cieszył się on niesłabnącym powodzeniem. Poza zmianami karoserii nie zostały zmienione ani silniki, ani budowa pozostałych mechanizmów. Definitywnie wycofano z oferty silnik o pojemności 950 cm3 ze względu na brak zainteresowania nim kupujących.
|
MK3 10.1980 - 01.1986
Escort MK3 zszedł z taśmy produkcyjnej
jesienią 1980 roku. W porównaniu z poprzednią wersją można już mówić o małej
rewolucji niż o zmianach ewolucyjnych.
W roku 1983, pojawił się Escort o nadwoziu limuzyny (odpowiednik dzisiejszego sedana), nazwany Orion. Poza zmienioną tylną częścią nadwozia był on identyczny z Escortem hatchback, nie był jednak dostępny z silnikiem 1100 cm3. |
kolejne wersje
MK4 01.1986 - 09.1990 Escort przeszedł kolejny lifting w roku 1986. Mk4 charakteryzował się bardziej opływowym kształtem maski. Zmiany były na tyle niewielkie, że MK4 był natychmiast rozpoznawalny jako następca poprzedniego modelu. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa. |
MK5 10.1990 - 08.1992
W piątym pokoleniu Escorta nadwozie stało
się nowocześniejsze - w roku 1991 wprowadzono nowość: wersję kombi (Escort
Clipper).
|
MK6 09.1992 - 12.1994
W sierpniu 1992 przeprowadzono kolejną modernizację Escorta. Od tego czasu auto charakteryzowało się nowym kształtem pokrywy przedziału silnika zintegrowanej z owalnym wlotem powietrza.
Od października 1993 wszystkie modele
Escorta wyposażane były w poduszkę powietrzną kierowcy a przednie fotele
wyposażono w pasy bezpieczeństwa ze wstępnym napinaniem.
Zrezygnowano także z nazwy Orion, dla czterodrzwiowej wersji nadwozia i wszystkie modele od tego czasu noszą nazwę Escort. Pojawiły się także nowe silniki – turbodoładowane, wysokoprężne o mocy 70 lub 90 KM wyposażone w chłodnicę powietrza doładowującego (tzw. intercooler).
|
MK7 01.1995 - 09.2000 W styczniu 1995 nastąpiła duża modernizacja sylwetki samochodu. Nadwozie uległo zaokrągleniu, owalny wlot silnika został podzielony między zderzak i pokrywę przedziału silnika. Konstrukcja nadwozia została gruntownie wzmocniona, polepszając przez to bezpieczeństwo pasażerów. Całkowitej zmianie uległo również wnętrze auta, w którym królują owalne kształty.
W silniku 1400 cm3 o mocy 73 KM
zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa a w silniku 1800 zastosowano nowy
program sterowania kątem wyprzedzenia zapłonu zwiększając jego moc do 115 KM. Od
roku 1996 wspomaganie układu kierowniczego oraz poduszka powietrzna kierowcy
należą do wyposażenia standardowego.
W ten sposób definitywnie zapowiedziano, że
Escorta nie będzie już modernizowany.
Ostatni egzemplarz Escorta opuścił linię produkcyjną w Dagenham, Essex we wrześniu 2000 roku kończąc liczącą 33 lata erę jego produkcji. |