Testowaną TOYOTĘ PRIUS otrzymaliśmy od firmy ANRO TRADE S.A. dzięki uprzejmości Pana Prezesa Romana Waldera.
Testy i opis Toyoty Prius
Toyota Prius została ogłoszona Samochodem Roku 2005 przez 58 dziennikarzy motoryzacyjnych należących do Europejskiego Jury „Samochód Roku”. Toyota Prius znalazła się wśród siedmiu aut nominowanych do tego tytułu i po drugiej rundzie głosowania otrzymała największą ilość – 406 punktów.
Prius, jako pierwszy pojazd hybrydowy w historii testów zderzeniowych Euro NCAP, otrzymał 5 gwiazdek i dotychczas rekordową ilość 34 punktów. Oprócz tego najpopularniejszy pojazd hybrydowy świata został nagrodzony za najwyższy poziom bezpieczeństwa oferowany dzieciom: 4 gwiazdki i 43 punkty.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parametry podawane przez producenta
|
Zużycie paliwa w testowanym pojeździe wyniosło ok. 4,3 l/100km.
Inni użytkownicy Priusów twierdzą, iż średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6 l/100km. Wartości takie są możliwe, gdyż zapotrzebowanie pojazdu na paliwo związane jest z stylem jazdy kierującego oraz stanem technicznym pojazdu.
Poniżej przedstawiono wyniki zużycia paliwa zebrane i przesłane przez jednego z pierwszych użytkowników Toyoty Prius w Polsce. Warto zaznaczyć, iż eksploatacja pojazdu odbywała się w polskich warunkach zarówno klimatycznych jak i drogowych. Maksymalne zużycie paliwa jakie udało się zarejestrować dla tego pojazdu wyniosło 8,4l/100km zimą 2006 r. w cyklu miejskim przy temperaturze otoczenia poniżej -20 st.C, dwóch osobach na pokładzie pojazdu oraz zalegającym śniegu na drodze.
Model 2004
Model 2009
Model 2012
Podzespoły
Silniki
Priusa napędzają dwie jednostki napędowe:
- cztero rzędowy silnik benzynowy (na zdjęciu poniżej po lewej stronie) 16V DOHC VVT-i o pojemności 1497ccm i maksymalnej mocy 57kW (78 KM)/5000 obr./min),
- silnik elektryczny prądu przemiennego (na zdjęciu poniżej po prawej stronie) zasilany napięciem 500V o maksymalnej mocy 50kW (68 KM)/1200–1540obr./min).
Do zarządzania energią generowaną z obu silników Toyota opracowała specjalny system zarządzania mocą.
Przeniesienie napędu
Zastosowanie planetarnej skrzyni biegów wprowadziło niesamowity komfort jazdy tym samochodem związany z jego płynnym poruszaniem się po drodze (brak jakichkolwiek szarpnięć w czasie jazdy, które mają miejsce przy zmianie biegów).
Akumulatory
W celu uruchomienia pojazdu należy wcisnąć pedał stopu oraz przycisk POWER przy kierownicy. Prawidłowe uruchomienie pojazdu sygnalizowane będzie kontrolką READY na wyświetlaczu umieszczonym na podszybiu. Brak dochodzących odgłosów silnika nie oznacza, że samochód nie jest gotowy do drogi. Mając wciśnięty pedał stopu przełączamy dźwignię zmiany biegów w dół w pozycję D (ang. drive) (dźwignia wraca w poprzednie położenie a wydana przez nas komenda jazdy do przodu prezentowana jest na wyświetlaczu znajdującym się na podszybiu przed kierowcą. Przełączenie dźwigni w pozycję R ang. reverse oznacza jazdę do tyłu, N ang. neutral czyli luz). Puszczając pedał stopu auto delikatnie rusza z miejsca.
Przy ruszaniu z miejsca Prius korzysta z silnika elektrycznego.
Następnie w zależności od położenia pedału przyspieszenia, gdy kierujący nie wciska go zbyt mocno, pojazd poruszany jest energią pochodzącą z akumulatorów a przetwarzaną przez maszynę elektryczną (w tym wypadku pracującą jako silnik). Gdy przyspieszanie pojazdu odbywa się w sposób płynny przy szybkości ok. 50km/h załącza się automatycznie silnik spalinowy. Jednak gdy kierujący żwawo wciska pedał przyspieszenia, silnik spalinowy załącza się niezależnie od aktualnej szybkości pojazdu. Nadmiar energii generowanej przez silnik spalinowy może służyć do napędzania prądnicy zapewniającej dodatkową moc dla silnika elektrycznego a także doładowywania akumulatorów.
Podczas jazdy w zależności od sytuacji drogowej (przyspieszanie - hamowanie) pojazd może być napędzany energią pochodzącą z silnika spalinowego, silnika elektrycznego lub obu silników równocześnie.
Podczas hamowania część energii jest odzyskiwana przez prądnicę i przekazywana do akumulatorów. Drugim sposobem odzyskiwania energii i magazynowania jej w akumulatorach jest przełączenie dźwigni zmiany biegów w pozycję B (np. przy dojeżdżaniu do skrzyżowania lub zjeżdżaniu z wniesienia). Powoduje to przestawienie pracy maszyny elektrycznej dotychczas pracującej jako silnik elektryczny, na pracę odzyskową (maszyna elektryczna pracuje jak prądnica).
Gdy samochód zatrzymuje się, silnik elektryczny jest wyłączany automatycznie.
Po zakończonej jeździe w celu prawidłowego pozostawienia pojazdu należy wcisnąć przycisk P ( ang. parking) znajdujący się nad dźwignią zmiany biegów.
Pewną niedogodnością wymienianą przez niektórych kierowców Priusa jest brak możliwości wyłączenia świateł po zatrzymaniu na parkingu (trzeba wyłączyć samochód przyciskiem POWER). Z drugiej strony przy ruszaniu pojazdem z miejsca nie musimy martwić się o załączenie świateł.
Gdyby ktoś chciał korzystać podczas postoju z radia lub klimatyzacji (sterowanych również z kierownicy) wystarczy wcisnąć przycisk POWER przy kierownicy (bez wciskania pedału stopu). Dźwięki wypełniające wnętrze Priusa a płynące z seryjnie montowanego systemu nagłaśniającego są bardzo dobrej jakości.
Obsługa systemu klimatyzacji z dotykowego panelu operatorskiego jest bardzo prosta i intuicyjna. Użytkownik Toyoty ma możliwość wyboru jednej z dziesięciu wersji językowych.
Niewątpliwą zaletą Priusa przewyższającą pojazdy o napędzie czysto elektrycznym jest fakt, iż do naładowania akumulatorów Toyota nie potrzebuje gniazdka z energią elektryczną. Akumulatory ładowane są podczas jazdy nadmiarem energii pochodzącym z silnika spalinowego lub odzyskiwanej przy hamowaniu. Poziom energii zgromadzonej w akumulatorach jest monitorowany na bieżąco i utrzymywany w zakresie od 40 do 80% pojemności nominalnej. Gdy pojemność spada poniżej wymienionej, niezależnie czy pojazd jest w ruchu czy na postoju z włączonym zapłonem, automatycznie włączany jest silnik spalinowy, który poprzez prądnicę doładowuje akumulatory.
Wersje wyświetlaczy
model z 2003 r.
model z 2005 r.
model z 2005 r.
testowany model z 2007 r.
Rynek pojazdów hybrydowych w USA
Na poniższych ilustracjach widać, iż popularność samochodów z napędem hybrydowym ciągle rośnie. Z jednej strony posiadanie takiego auta jest bardzo modne, z drugiej zaś strony z uwagi na "ekologiczność" pojazdu spełniającego coraz to ostrzejsze normy dotyczące emisji spalin.
Jak widać na przedstawionych ilustracjach przewaga TOYOTY nad konkurentami w rynku pojazdów hybrydowych jest porażająca. Wynika to niewątpliwie z przewagi technologicznej nad konkurencją. Do roku 2020 TOYOTA planuje całkowite wycofanie się z produkcji pojazdów wyposażonych tylko w silniki spalinowe.
Źródła:
http://www.hybridcars.com/market-dashboard/aug07-overview.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page
materiały nadesłane przez indywidualnych użytkowników TOYOTY Prius
w najbliższym czasie na stronie zamieszczony zostanie materiał filmowy